
Historien til CHYCO er en fascinerende fortelling. Skipet var knapt 60 meter langt og gikk i frakt på kysten av Afrika da det gikk ned. Tidlig om morgenen 2. februar 1925 tok mannskapet posisjon fra fyret på Ras Kanzi, men posisjonen ble registrert feil og skipet traff korallrevet Fungu Miza. Det tok inn mye vann og det oppsto brann ombord. Kapteinen valgte å sette skipet på grunn for å hindre at det gikk ned. Brannen ble slukket og en frivillig svømte i land for å hente hjelp. Alle ombord ble reddet, men skipet kunne ikke reddes. Det ble strippet for verdier og brukbart utstyr og restene ble senere skyllet lenger inn på stranden. Nå kan toppen av masten ses over vannet og skipet er et yndet sted for hobbydykkere, siden det ligger på få meters dyp. Det vrimler av fargerike fisker rundt vraket.

CHYKO ble først kontrahert av firmaet Empreza de Nav. L. Lorentzen i Brasil, og var døpt IPO da det gikk i handel mellom Amazonas or Rio de Janeiro. Etter 10 år ble det solgt til Union Castle Line i Mosambikk. Under første verdenskrig ble båten rekvirert av de portugisiske myndighetene i Mosambikk og ble brukt i krigstjeneste fram til 1924. Da ble det solgt til et selskap i Dar es Salaam. Det var bare et år senere, med full last av mangrovetømmer, at det møtte sin skjebne på denne stranden. Her transporteres fortsatt tømmer i enkle båter utenfor kysten, og lokale fiskere fanger blekksprut og fisk med spyd. På stranden kan interesserte gjester oppleve minnet om en båt som reiste verden rundt før en slurvefeil i navigeringen satte en stopper for ferden. Eller de kan sole seg i et tropisk paradis uvitende om historien som ligger i en liten jernstang som stikker opp av det knallblå havet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar